Färger talar direkt till våra känslor utan ett enda ord.
De skapar associationer, väcker minnen och påverkar hur vi upplever en hemsida, en produkt eller ett varumärke.

Här är sju färger; Vad de står för, hur de kan användas och exempel på varumärke med samma färger.
Blå
Professionalism, tillförlitlighet, lugn och säkerhet
Användning: Fintech, sjukvård, corporate-webbplatser
Varumärken: Facebook, LinkedIn, American Express
Röd
Passion, kraft, spänning och fara
Användning: Rea-banners, ”Köp nu”-knappar, matleveranstjänster, underhållning
Varumärken: YouTube, Netflix, Coca-Cola
Grön
Friskhet, balans, miljövänlighet och tillväxt
Användning: Ekologiska varor, wellness, trädgårdsföretag, läkemedel
Varumärken: Spotify, Starbucks, Animal Planet
Gul
Glädje, sol, vänlighet och uppmärksamhet
Användning: Barnprodukter, kreativa byråer, varningsmeddelanden, gratis-erbjudanden
Varumärken: IKEA, Snapchat, Post-it
Svart
Sofistikerad lyx, elegans, allvar och styrka
Användning: Mode, premiumvarumärken, fotografi, tech
Varumärken: Chanel, Apple, Mercedes-Benz
Orange
Värme, lekfullhet, ungdomlighet och action
Användning: Sport, skolmaterial, kreativa branscher
Varumärken: Fanta, Amazon, Harley-Davidson
Lila
Visdom, fantasifullhet, unikhet och femininitet
Användning: Skönhetsindustrin, konst, terapi, teknik (ofta med framtidsfokus)
Varumärken: Yahoo, Yves Saint Laurent, FedEx
Tips!
✌️ Kombinera
Att kombinera två eller fler färger kan vara ett bra tips för att särskilja sig. Kanske en huvudfärg och en eller flera accentfärger?
😳 Kulturella skillnader
Jobbar ni internationellt? Färger kan ha olika känslomässiga laddningar i olika länder. Det kan vara bra att kolla upp!
👑 Kontrast är kung
Se till att ha bra kontraster för att öka läsbarheten. Också på webben är det viktigt.
Har du dåligt kontrasten mellan text och bakgrund blir din hemsida ofta nedprioriterad av sökmotorerna.
Känns det klurigt. Hör av er. Vi hjälper gärna till!